WAT TE DRINKEN TIJDENS DE ZWANGERSCHAP?

July 6, 2018

De zomer is in het land en dat betekent warm weer! Anderhalve liter, zoveel zou je moeten drinken per dag tijdens je zwangerschap. Als het warm is en je veel zweet, mag dat zeker nog wat meer zijn.  "Als je zwanger bent, moet je zeker voldoende drinken! Maar pas op met alcohol, koffie, thee, fruitsap, frisdrank, tonic,..." Wat blijft er dan nog over? Enkel water? Maar wat als dat water je oren uit komt? Wat moet je nu geloven en wat zijn je opties?

 

De ideale afkoeling bij de hitte: zelf iced-tea maken.  

Foto van onze favoriet: de gezonde biologische thee van MiniMarieTea

 

 

 

ALCOHOL: NO GO

Alcohol legt vrij gemakkelijk de weg af van jouw bloed naar dat van je baby via de moederkoek en de navelstreng. Alcohol is een giftige stof en kan maar moeilijk afgebroken worden door een klein babylijfje. Het is heel zeker dat 1 glas alcohol per dag of meer schadelijk is voor je baby. Of minder dan onschadelijk is, weet niemand zeker. En juist omdat niemand het zeker weet, wordt er afgeraden om alcohol te drinken tijdens je zwangerschap.

 

 

KOFFIE EN CAFEÏNE

Sommige vrouwen merken al vóór dat ze zelf weten dat ze zwanger zijn, dat ze misselijk worden van de geur van koffie. Dat zou wel eens een teken kunnen zijn dat je zwanger lijf aanvoelt dat cafeïne niet zo goed voor je is, een soort van beschermingsmechanisme .We weten dat meer dan 100mg cafeïne er voor kan zorgen dat je baby minder goed groeit. In een gemiddeld kopje koffie van 125 ml zit 80mg cafeïne. Dus dat komt neer op maximum 1 kopje koffie per dag. 

Cafeïne vind je ook terug in echte thee (groene of zwarte thee), maar wel minder dan in koffie. Daar mag je 2-3 tassen per dag van drinken. Wist je trouwens dat je thee (en dus ook homemade iced tea) best tussen de maaltijden door drinkt? De flavonoïden uit thee remmen namelijk de opname van ijzer uit je eten. Kruidenthee (eigenlijk kruideninfusie) zonder theeblaadjes bevat geen cafeïne, daar gaan we het hier wat verder nog over hebben. 

Cola en energydrink zijn ook cafeïnebronnen, ook de light varianten. Dat is één van de redenen waarom je er best niet te veel van drinkt (energydrinks liever helemaal niet), naast de hoge suikergehaltes. En light frisdranken bevatten dan weer zoetstoffen, die beperk je best tot maximum een halve liter per dag, dat zijn twee glazen. 

 

 

FRUITSAPPEN EN SMOOTHIES

Fris fruitsap of een smoothie kan heerlijk zijn op een zomerse dag! Let alleen op dat je fruitsap hebt dat 100% uit echt fruit bestaat. Als je het zelf maakt (of laat maken door een lieve partner ;-) ) weet je dat natuurlijk zeker. Anders kan je op de verpakking kijken tussen de ingrediënten of er geen andere producten staan dan fruit en water. Het is natuurlijk beter om je fruit te eten dan te drinken, omwille van de vezels en omdat je in een sapje gemakkelijk 5-6 stukken fruit kan drinken die je zo niet zou eten. Maar één glaasje per dag moet zeker kunnen (tenzij je zwangerschapsdiabetes hebt, bespreek het dan even met je zorgverlener).

 

 

ALLES MET BRUIS

Veel vrouwen verdragen nog slecht dranken met bruis, zeker naar het einde van zwangerschap toe. Bruis kan namelijk de maag prikkelen waardoor je (nog meer) last kan krijgen van maagzuur. Is bruis dan helemaal verboden? Neen zeker niet, maar voel zelf aan wat voor jou OK is.

 

 

KRUIDEN EN CONSOORTEN

Er worden heel wat fabeltjes verteld over bepaalde dranken en kruiden tijdens de zwangerschap. Zo zou frambozenbladthee de bevalling kunnen opwekken, maar daar bestaat geen wetenschappelijk bewijs voor. Al geef ik toe dat ik het zelf ook wel geprobeerd heb toen ik bijna 41 weken zwanger was ;-) Maar kwaad kan het ook niet. Over tonic wordt hetzelfde gezegd: De kinine die de bittere smaak geeft, zou weeën kunnen opwekken en zou in hoge concentraties zelfs schadelijk kunnen zijn voor je baby. Je drinkt er best niet te veel van, maar 1 glas per dag is zeker geen probleem (tenzij je zwangerschapsdiabetes hebt, want er zit wel wat suiker in).

Met bepaalde kruiden (en theeën die er van zijn afgeleid) let je best op. Er bestaan geen heel duidelijke overzichten van welke kruiden wel en niet mogen en in welke hoeveelheden, omdat er nu eenmaal (gelukkig!) geen wetenschappelijk onderzoek op zwangere vrouwen wordt gedaan. 

In het labo hebben ze gezien dat coumarine uit kaneel mogelijks schadelijk zou kunnen zijn voor ongeboren baby's. Dat is nooit direct bewezen, maar uit voorzorg wordt te veel kaneel toch afgeraden. Hetzelfde wordt aangeraden voor anijs en venkel.

Voor overige kruidentheeën is er één regel en dat is: Overdrijf niet met de hoeveelheden. Als je één tasje drinkt, zal dat geen kwaad kunnen, maar drink er niet dagelijks meerdere liters van. 

 

Foto: Water pimpen met stukjes fruit. Mooi en lekker!

 

WATER

Water is nu eenmaal de ideale dorstlesser, puur vocht zonder toevoegingen. In de zomer kan het fijn zijn om wat water in de koelkast te zetten zodat je steeds een frisse slok in de buurt hebt. En dat mag ook zeker leidingwater zijn! Enkel wanneer je loden leidingen in huis hebt (in sommige huizen ouder dan 50 jaar) wordt afgeraden om van dit water te drinken.

Wist je trouwens dat je je water ook vrij eenvoudig kan pimpen met extra smaakjes? Dat doe je door 's avonds bijvoorbeeld wat fruit (een beetje geplet) in een kan water te leggen. Tegen de ochtend is de smaak lekker door getrokken in het water en heb je water met een heerlijk fris smaakje! Mogelijke combinatie-ideetjes zijn: mango en limoen, frambozen en blauwe bessen, aardbei en citroen. Maar leef je vooral zelf uit! Als je liever een kant-en-klaar drankje koopt, vind je in de winkels ook heel wat soorten, vaak onder de naam "gearomatiseerd water", met of zonder bruis.

Probeer zoveel mogelijk water als basis te drinken. Maar als het water je oren uit komt, mag je gerust eens een tasje thee of een glaasje fruitsap of zelfs frisdrank drinken (tenzij bij zwangerschapsdiabetes). Let er gewoon op dat water de basis blijft en het komt wel goed. Als je een terrasje gaat doen, mag je zeker eens mee doen met een hip (alcoholvrij) drankje.

 

 

Heb je zelf nog leuke tips? Laat het ons weten! 

Samen inspireren we elkaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAMA MET EEN MISSIE & AUTEUR

Kinderdiëtiste en lactatiekundige Rolinde Demeyer werd in 2013 en 2015 moeder van twee prachtige meisjes. Als gloednieuwe mama stelde ze vast dat er nog veel onduidelijkheid bestaat in de  adviezen van zorgverleners over borstvoeding, omgaan met koemelkeiwitallergie, starten met vaste voeding, enzovoort.  Daar wilt ze verandering in brengen. Daarom startte ze begin 2017 samen met Babette Demuynck de werkgroep Kinderdiëtisten op en is ze momenteel volop bezig met het schrijven van een boek speciaal voor ouders van jonge kinderen met een koemelkallergie. Haar missie: Zwangere vrouwen en gloednieuwe ouders helpen bij het uitpluizen van problemen en complexe vraagstukken omtrent voeding.Haar website: www.opdegroei.be , e-mail: info@opdegroei.be

 

Wat mag er volgens jou zeker niet ontbreken in een boek over koemelkallergie? Laat het Rolinde gerust weten via mail en neem zeker ook eens een kijkje op haar blog voor de informatie die er al staat! 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon
FOLLOW ME
SEARCH BY TAGS
FEATURED POSTS

September 22, 2017